Alstom Transport är en global koncern med 30 000 anställda i 60 länder varav 350 personer arbetar i Norden. Alstom Transport har funnit i Sverige sedan 1999 och är en av de största aktörerna på den svenska järnvägsmarknaden. Vi har kontor och depåer i Motala, Boxholm, Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Oslo, Älvsjö och Helsingborg. Alstom Transport är ensamma i världen om att erbjuda allt inom spårtrafik - från själva tågen till underhåll, räls, signalsyst... Visa mer
Alstom Transport är en global koncern med 30 000 anställda i 60 länder varav 350 personer arbetar i Norden. Alstom Transport har funnit i Sverige sedan 1999 och är en av de största aktörerna på den svenska järnvägsmarknaden. Vi har kontor och depåer i Motala, Boxholm, Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Oslo, Älvsjö och Helsingborg. Alstom Transport är ensamma i världen om att erbjuda allt inom spårtrafik - från själva tågen till underhåll, räls, signalsystem och annan infrastruktur. Det gör att våra kunder kan välja oss som leverantör av en eller flera tjänster och produkter, till exempel enbart underhåll, signalsystem, tåg eller rälsbyggnation. Vi som helhetsleverantör kan samtidigt bidra till stora samordningsvinster genom att kunden får en enda leverantör med kontroll över alla delar i kedjan. På Alstom Transport i Motala arbetar 70 personer med fordonsunderhåll, komponentunderhåll, materialförsörjning, teknisk support och verksamhetsutveckling. Alstom levererar även det nya standardiserade nationella trafikledningssystemet till Trafikverket samt signallösningar till Tvärbanans spårväg i Stockholm. www.alstom.com
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/N6quiveqy5U" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att ta dig an en spännande utmaning på en dynamisk marknad där du får agera i en internationell organisation, så finns den möjligheten nu!
I rollen som Sitechef har du det övergripande ansvaret för Alstoms verksamhet i Motala, vilket innebär att du får medverka i att säkerställa att nya affärsmöjligheter skapas för Siten samt att säkerställa att vi levererar kontraktsenliga leveranser till våra kunder. Du är ansvarig för att utveckla vår verksamhet i Motala i nära samarbete med supportfunktioner lokalt och centralt. I din roll ingår även att stötta det centrala försäljningsteamet men även att utveckla kundrelationer och framtida affärer för eftermarknaden. Du sitter med i den svenska ledningsgruppen och rapporterar till VD i Sverige.
I rollen ingår bland annat:
* Ansvara för att samordna och prioritera Sitens aktiviteter och resurser
* Ansvara för alla operativa aktiviteter på Site och säkerställa leverans mot kund i tid utifrån QCD mål
* Säkerställa att legala och företagskrav efterlevs inom EHS, Järnvägssäkerhet, Brand och El
* Driva en kultur av ständiga förbättringar och EHS-medvetenhet
* Delta i svenska ledningsgruppen samt vara ordförande för lokala ledningsgruppen
* Utveckla arbetssätt och processer på Site tillsammans med supportfunktioner
* Ansvara för den övergripande planeringen för Site utifrån workflow, resurser, pågående och kommande anbud
* Stötta och säkerställa resurser och planering av anbudsarbete
* Utveckla kundrelationer med både interna och externa kunder och delta i utvecklingen av nya affärer för Motala Siten
* Definiera behov CAPEX investeringar för siten samt säkerställa leverans av CAPEX
* Tydligt och coachande ledarskap för siten samt personalansvar för produktion, verkstadsombyggnadsprojekt och Site admin
Din profil
Som Sitechef är du en nyckelperson i vår organisation varför samarbete är ytterst viktigt. Du är en erfaren och kunnig ledare med en kommersiell erfarenhet inom ledande positioner från komplexa och tekniska miljöer. Det varierande arbetsinnehållet kräver att du snabbt kan fatta beslut men även att du har ett långsiktigt tänk i ditt arbete. Den främsta komplexiteten i rollen består av att se helheten för att säkerställa kundnöjdhet, samarbeta med andra relevanta aktörer samt övriga delar inom Alstoms organisation. Du kommer även att vara första kontaktpunkt för ledning, kunder och fackföreningar.
Vi ser att du är kommunikativ och har social kompetens. Du måste tycka om att driva och ansvara för en lokal verksamhet samtidigt som du trivs med att arbeta i ett internationellt bolag. Med en lösningsorienterad inställning är du rätt person för oss. Du bör ha erfarenhet av ledande arbete i en operativ miljö såsom depå, site eller verkstad. Meriterande är om du framgångsrikt har drivit förbättringsarbete och har erfarenhet av arbete i en internationell miljö. Vi ser även gärna att du behärskar kvalitets-, säkerhets- och miljösystem men även har kompetens i arbetsmiljöfrågor, säkerhet, kvalitet och arbetsrätt.
Är du rätt person att anta utmaningen och vill vara med att bidra till vår fortsatta utveckling?
Vill du veta mer?
Är du intresserad av tjänsten? I den här rekryteringen samarbetar Alstom Transport med Experis. För mer information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Marcus Kahanek på Experis, 011-19 43 54 eller [email protected].
Välkommen med din ansökan
Urval och intervjuer görs löpande, välkommen med din ansökan redan idag!